Sessió 1
Primer de tot voldríem apuntar que aquestes activitats es realitzarien tenint present el nivell de cada un dels nens i del conjunt que aquests formen, I les activitats el moldelarien segons aquest.
La primera activitat, i per fer-la més dinàmica i motivadora (afavorint així un optimisme pedagògic) el mestre es disfressaria (en el nostre cas, al ser 3, cada un aniria disfressat de treballadors de cada un dels sectors primaris que hi ha (un seriía granger, l'altre ramader i finalment hi hauria un pescador). Si fos només un mestre, podria escollir la disfressa que ell vulgues o disposes.
Un cop presentada l'activitat ajuntaríem les taules amb la finalitat de fer 3 zones. En cada una d'aquestes hi hauria diverses imatges d'un sector primari. Posteriorment dividirem els alumnes en tres grups, cada un d'ells començarà per un bloc (agricultura, ramaderia o pesca) i l'hauran d'observar durant uns 10 minuts aproximadament, posteriorment giraran cap a un altre bloc i al cap de 10 minuts, i finalment, passaran a l'últim.
Per acabar ens posarem tots en rotllana i oberta i lliurement els infants/nens diran el què han vist.
Cal destacar que les imatges serien tant de la petita producció com de les grans corporatives/produccions,
Sessió 2
En la segona sessió, proposem una "Cacera del Tresor", per tal de desenvolupar les tecnologies de l'aprenentatge i del coneixement amb l'ajuda de les TIC.
L'enllaç de l'activitat és aquest: http://paunilfrape.wix.com/el-meu-petit-hort
Aquesta cacera ajudarà a conèixer en què consisteix l'agricultura, una iniciació a l'hort,... d'una manera autodidacta i autònoma.
Sessió 3
La proposta per la
tercera sessió és una sortida a alguna granja en què es produeixi algun tipus
de producte alimentari. Fem aquesta proposta perquè els alumnes puguin veure i
ser conscients de com es tracten els animals i com es gestiona l’impacte sobre
la natura d’una activitat ramadera.
La visita que
recomanem és a alguna granja d’ATO. ATO és una empresa dedicada a productes
làctics. Té com a principal valor la proximitat de les seves matèries primeres,
és per això que disposa de vàries granges al llarg del territori català, de les
que, exclusivament, aconsegueix la llet pels seus productes.
ATO ens proposa la
visita a la granja de Mas Bes (La Selva) o Mas la Coromina (Garrotxa), ambdós
es dediquen exclusivament al cuidat de vacums per la producció de llet.
La visita costa 5 €
per persona, l’horari és a consultar i inclou una degustació final.
Més informació a: http://www.ato.cat/visites/
Una altra empresa
que ofereix visites guiades per les seves instal·lacions és Bon Àrea del Grup
Alimentari Guissona. En aquest cas, no seria una visita per les instal·lacions
on tenen els animals, però ens ofereixen una visita guiada per la central de
tractament de menjar i per això també pot ser d’interès.
En aquest cas la
visita és gratis i només fa falta trucar al telèfon 973 551 10X per fer la
reserva. La visita dura aproximadament 1 hora i 45 minuts i a part de la visita
es fa una projecció d’un documental i al final es dóna un detall als visitants.
La fàbrica es pot visitar de dilluns a dissabte i ens haurem de desplaçar fins
a Guissona (Lleida).
Sessió 4
Aquesta seria la penúltima sessió, dedicada exclusivament a la pesca. La sessió pren una dinàmica de concurs per equips, és a dir:
Es faran cinc equips de nens i nenes amb tota la classe i se'ls hi passarà un vídeo/documental del programa de TV3 "Quèquicom": La pesca s'ofega.
Cada equip tindrà una sèrie de preguntes per anar resolent a mesura que veuen el vídeo i al final les posarem en comú en forma de concurs.
El mestre fa la pregunta i la respon el primer equip, en cas que no sigui correcte, hi ha rebot pel segon equip i així successivament. A més a més, quan ja s'hagin resolt les qüestions preparades pels infants el mestre tindrà unes preguntes noves a punt, per acabar de desempatar el concurs.
Si s'escau, es poden crear variables de joc com per exemple que cada equip faci les seves pròpies preguntes perquè la resta les contestin.
Algunes propostes de preguntes:
- Quin peix trobem a grans instal·lacions com Mercabarna? D'on venen?
- La pesca artesenal mediterrània
- Què comporta la pesca industrial segons el pescador Ramon Costa?
- Quins tipus de pesca esmenta el vídeo?
- Què és l'aqüicultura?
- Quins tipus d'activitat pot ser la pesca?
- ...
Sessió 5
Ara que tots tenen bastants nocions de la ramaderia, agricultura i pesca és el moment "d'avaluar-els" per fer-ho, dividirem la classe (alumnes) en 6 grups. D'aquests grups en sorgiran parelles (un total de 3 parelles) i cada una d'elles entaularà, utilitzant la raó, un debat. Aquest es realitzarà davant la resta de companys.
Per simplificar el funcionament el què farem, un cop tinguem les parelles fetes, és fer que aquestes escullin a un representant (un de la parella i un de cada grup). Un cop hi hagi un representant de cada s'escollirà un sector primari, un tema (els quals estan descrits al final). Creiem que ha de ser a sorts i que per tant escriure els temes en un paper i posar-els dins d'un barret per què el representant de la parella n'extregui un atzarosament és el més correcte. Seguidament i quan cada parella tingui el seu sector, tornarem a realitzar el mateix procés però ara hauran d'escollir quin posicionament adopten (escrits al final), els encarregats de fer-ho són els representants de cada grup.
Cal comentar que l'ordre de debats ja està establert, juntament amb el tema.
Els temes escollits són:
- Tema 1: Agricultura.
- Tema 2: Ramaderia.
- Tema 3: Pesca.
Posicionaments:
- Més qualitat poca quantitat.
- Més quantitat poca qualitat.
Avui passem a avaluar-vos.
ResponEliminaPer començar el disseny del bloc és força complet i és atractiu, i enseguida et contextualitza amb el contingut.
Pel que fa a les activitats hem notat que feu un bon ús de les tecnologies amb la caçera, i exploteu el tema vivencial amb les sortides. Us felicitem per què es exactament tal i com entenem les socials que s'han de donar, així és tot més divertit.
Les activitats ja hem dit estan ben dissenyades i el contingut és clar i entenedor. Els nens podran treballar bé.
En resum, molt bon bloc, i molt bon contingut, amb una pedagogia activa molt interessant. La nota que us posem és un 8. Salut!